Dat meldt Endemol op zijn website.
Op dit moment leunt Endemol zwaar op de eigen formules. Dit zijn
hoofdzakelijk programma’s zonder script, zoals spelletjesshows en
realityprogramma’s. Dergelijke televisie-uitzendingen zijn goed voor 2200
van de in totaal 2400 formats die Endemol verkoopt.
Slechts tweehonderd formules hebben wel een script. Voorbeelden hiervan zijn
dramaseries, soaps en komedieseries. Endemol wil dit graag uitbouwen.
Daarbij zal ook naar shows van andere televisieproducenten worden gekeken.
Deze kan Endemol met zijn uitgebreide netwerk vervolgens distribueren. Het
zal logischerwijs vooral gaan om de kleinere producenten.
Tom Toumazis moet het distributiekanaal van Endemol verder gaan
uitbouwen. Als algemeen directeur van Disney-ABC-ESPN Televison in Europa,
Afrika, Canada en het Midden-Oosten heeft hij veel ervaring opgedaan met de
distributie van populaire dramaseries zoals Grey’s Anatomy en Lost.
Door een sterkere positie op te bouwen in de distributie van
televisieprogramma's maakt Endemol zijn business meer solide. De
kernactiviteit, het bedenken van formats, draagt namelijk een risico met
zich mee. Wordt een formule een hit dan levert dat veel op, maar een misser
kost veel geld.
Door hier een stabiele tak tegenover te zetten, is Endemol minder afhankelijk
van stemmingswisselingen in televisieland.
Endemol is sinds vorig jaar weer in private handen. Het Spaanse
Telefonica kocht in 2000 het mediabedrijf van de toenmalige eigenaren Joop
van den Ende en John de Mol voor 5,5 miljard euro. De Spanjaarden brachten
25 procent naar de beurs.
Een consortium van onder meer John de Mols Cyrte en Berlusconi's Mediaset,
kocht het mediabedrijf vorig jaar mei en haalde het van de beurs. Dat kostte
ongeveer 3,1 miljard euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl